2010. december 22., szerda

Dicsőítés vagy karének?

Sok esetben ezen vitáznak itt és ott. Egy évvel ezelőtt lelkipásztorok között is téma volt az éneklés és a heves vitát végül egy példázat csendesítette le. Dobner Győző testvér példázata következik:

"Dicsőítés és karének
Egy öreg farmer egy hétvégén elment a nagyvárosba és ott az egyik nagy
gyülekezetben vett részt istentiszteleten. Amikor hazament, a felesége
megkérdezte, hogy milyen volt.
"Hát jó volt" --- felelte a farmer. "Habár ők mégis valamit másképp
csinálnak. Dicsőítő énekeket énekelnek karénekek helyett."
"Dicsőítő énekeket" --- mondta a felesége. "Mik azok?"
"Ó azok jók, olyanok, mint a karénekek, de mégis egy kicsit különbözőek"
- mondta a farmer. - "És mi a különbség?" --- kérdezte a felesége.
A farmer így felelt: "Hát olyan, mintha azt mondanám":
Márta, a tehenek a kukoricásban vannak. --- "Mondjuk ez lenne az ének,
de én ezt másképpen mondanám, valahogy így:


Márta, Márta, Márta, Ó Márta, MÁRTA, MÁRTA
A tehenek, a nagy tehenek, a barna tehenek, fekete tehenek,
A fehér tehenek, a fekete és a fehér tehenek a kukoricásban vannak,
A TEHENEK, TEHENEK, TEHENEK, a kukoricásban vannak,
A kukoricásban vannak, a kukoricásban vannak.
A KUKORICÁSBAN, KUKORICÁSBAN, KUKORICÁSBAN.
Azután, ha az egészet elismételném 2 vagy 3 alkalommal, hát az lenne a
dicsőítés.


Egy másik hétvégén egy fiatal keresztyén, aki nemrég tért meg, a
városból vidékre látogatott, és vasárnap egy kis gyülekezetben vett
részt az istentiszteleten. Amikor hazament, a felesége megkérdezte, hogy
milyen volt.
- "Hát jó volt" --- felelte a fiatalember. "Habár, ők mégis valamit
másképpen csinálnak. Karénekeket énekelnek a szokott énekek helyett."
- "Karénekeket" --- mondta a felesége. "Mik azok?"
- "Ó azok jók, olyanok, mint amit mi szoktunk énekelni, de mégis egy
kicsit különbözőek" --- mondta a fiatalember.
- "És mi a különbség?" --- kérdezte a felesége.
A fiatalember így felelt: - "Hát olyan, mintha azt mondanám: "Márta, a
tehenek a kukoricásban vannak." --- Mondjuk ez lenne az ének, de én ezt
másképpen mondanám, valahogy így:



Ó Márta, drága Márta, halld a kiáltásom
Fordítsd füleidet ajkam szavaihoz,
Fordítsd csodálatos füleidet a holnap
Igaz, páratlan, dicsőséges igazságához.


Az állatok útjait ki tudná megmagyarázni
A fejükben nincs az értelemnek még az árnyéka sem,
Figyelnek az Isten által adott napra, vagy a Tőle jött esőre
Kivéve, mikor gyenge, csalogató kukoricás a kerítésük.


Sőt, ezen tehenek boldog, buta, fegyelmezetlen örömben,
Kiszabadították magukat abból a meleg karámból, ami visszatartotta őket.
És a sötétség és éjszaka által ösztökélve
A chilliwack-i édes kukoricámat legelték.


Nézzétek csak azt a ragyogó, napsütéses holnapot,
Ahol a föld mocskos feslettsége újjászületik,
Ahol ártalmas állatok nem indítják sírásra a lelkemet,
És ahol nem kell többé azokat az alávaló teheneket a kukoricásban látni.


Ezután ha az első, második, harmadik versszakot is elénekeltem, majd az utolsót egy különböző hangszínben, hát az lenne a karének"

6 megjegyzés:

  1. már nagyon kellett egy kis szusszanó ide... :)

    VálaszTörlés
  2. Ez tetszett nekem,mert félig-medig konzervativ
    baptista vagyok,de az ifiket is mindig pártoltam,
    hát a tehenek,hogy mit el nem müvelnek......

    VálaszTörlés
  3. állatian jó :)) hát nem "marhaság" ezen vitázni?

    VálaszTörlés
  4. Kedves Efraim!

    Első olvasatra mókás ez a példázat, de ha figyelmesebben olvassuk, és gondolkodunk közben, a végén már nem is annyira mókás.
    Itt nincs lehetőség kifejteni, amit mondani akarok.
    Ajánlom az olvasók figyelmébe John MacArthur tanítását a szentlélek által ihletett zenéről. A linket bemásolom az angolul tudóknak.
    Üdv. Lukács János

    http://www.gty.org/Resources/Sermons/90-377_SpiritFilled-Music?q=Spirit+filled+music

    VálaszTörlés
  5. The music of the redeemed expresses the unchanging truth of the Word of God, that transcends culture. We don't succumb to the ever-increasing corruption of a fallen world displayed in its music. The music of the redeemed is different. It is reflective of the truth of God that never changes and I think it displays the elements that are true of God...order, design, intelligence. The music that is reflective of God is systematic, sequential, poetic, harmonic, rhythmic, possesses resolution. It expresses the unchangeable reality of God and His truth.
    Salvation has given us a new song and it is a timeless song. I have the distinct feeling that when we get to heaven we're going to be singing the same things we're singing here. Salvation has given us God's truth and with it music consistent with that truth, consistent with His nature. It is for us more than a common grace, it is a spiritual blessing given only to the elect, only to the redeemed.

    John MacArthur - The music of the redeemed...

    VálaszTörlés
  6. Kedves János!

    Ez egy szatíra, ami a két szélsőséges szempontból vizsgálja a kérdést. Mint minden példa ez is sántít...
    Abból indul ki hogy a városi gyülekezetek nagyok és ott csak "dicsőítő" éneklés van míg a falusi gyülekezetek kicsik és ott csak karének van. Ez nem így van. A szatírikus műfajban viszont a szerző éppen azzal hogy eltúlozza és sokszor feje tetejére állítja a valóságot, mutat rá az anomáliákra...
    Az énekek szerzőiről, az énekek szövegéről, dallamáról, az éneklőkről, az éneklésről mindannyiunknak olyan meggyőződésünk kell legyen, melyet a Szent Lélek alakít ki.

    VálaszTörlés

Itt hozzá(m) szólhatsz...